za 21 nov 2020 19:30 en 21:30

ADEM

Nasrdin Dchar
za 21 nov 2020
19:30 en 21:30

Stel het is december 2029, tien jaar vanaf nu. Het einde van de jaren ‘20. Je zit heel dichtbij elkaar met familie en vrienden en kijkt terug naar hoe dit decennium ook alweer begon. Weet je nog 2020, dat was het jaar van… incasseren? Van verandering? Revolutie zelfs? Of van stilte? Stilstand? Verbinding?

In ADEM zoekt Nasrdin Dchar, op zijn eigen, persoonlijke manier, naar grip op de chaos van dit jaar. Wat gaan we van 2020 nooit meer vergeten? En gaat het de wereld en ons écht veranderen?

"Persoonlijke verhalen, corona en racisme brengt Nasrdin samen tot ADEM"

In een interview met Trouw vertelt Dchar over de totstandkoming van zijn nieuwe voorstelling ADEM. Hij brengt corona en racisme samen in de titel van zijn voorstelling: “Coronapatiënten snakken letterlijk naar adem. En de zwarte Amerikaan George Floyd kreeg geen lucht meer doordat er vier agenten bovenop hem zaten en hem lynchten.” Omgekeerd gééft corona ook adem: veel mensen kregen het minder druk en hadden ineens meer aandacht voor hun naasten. Ook de verschrikkelijke dood van Floyd heeft gek genoeg lucht gegeven: dankzij de sociale explosie van de Black Lives Matter-beweging werd racisme breed bespreekbaar. "Inspirerend", vindt Dchar. “Het is een belangrijke beweging met een grote impact."

Stof genoeg dus voor zijn nieuwe voorstelling, die hij net zoals zijn vorige voorstellingen voorziet van persoonlijke verhalen. Hij kan vertellen hoe hij dankzij corona extra geniet van zijn kinderen van vier en zes jaar. Dat hij zich zorgen maakt om zijn moeder, toch al weer wat ouder en iets te zwaar. En hoe hij zich ergert aan feestvierders die maling hebben aan kwetsbare mensen.

Blijft de voorstelling houdbaar als we corona achter ons hebben gelaten? Daar moet Dchar even over nadenken. “Corona is een belangrijk onderwerp”, zegt hij dan, “maar uiteindelijk is het veel gelaagder dan alleen de aanwezigheid van een virus. Het gaat meer over de vraag hoe mensen met elkaar omgaan, of ze rekening met elkaar houden of niet, net als bij racisme. Voor een voorstelling over die menselijke aspecten heb je corona eigenlijk helemaal niet nodig.”

Lees hier het volledige interview terug in TROUW.

Over...

De pers over JA:

"Het is het mooiste anderhalf uur toneel dat je dit seizoen (…) gaat zien en voelen. En vooral dat laatste." Parool

“Een belangrijk oeuvre dat aanzet tot verbinding.”
Parool 

“Een belangrijke en heerlijke voorstelling” Trouw *****

“Je voelt het vuur van Dchars maatschappelijke missie” de Volkskrant ****

“Het positivisme van Nasrdin Dchar in ‘JA’ is aanstekelijk” NRC ****

Cookies
We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.
Lees meer over ons privacybeleid.