Turks Fruit: ultiem liefdesverhaal op het toneel

Di 19 februari 2019

Turks Fruit is met stip het beroemdste liefdesverhaal uit de Nederlandse literatuur. In de zinderende toneelbewerking van Sophie Kassies speelt Chris Peters de rol van Erik en Ali Zijlstra speelt Olga. Samen met Debbie Korper en Bart Klever schitteren zij in dit ultieme verhaal over heftige verliefdheid, passie en tragisch verlies. 4 april De Naald.

Tijdloos liefdesverhaal
Hoe is het om zo’n beroemd verhaal te spelen? Het boek was een bestseller en de film is nog altijd de meest bezochte Nederlandse film ooit. Ali en Chris zagen allebei de film toen ze jonger waren, voordat ze het boek lazen. Die maakte indruk als ‘expressionistische culthit’. De schoonheid van het verhaal ontdekten ze pas goed toen ze deze voorstelling gingen repeteren.
Chris: ‘Het oorspronkelijke verhaal speelt zich natuurlijk in de jaren zestig af. Wij laten het verhaal niet expliciet nu afspelen, maar alle verwijzingen naar de jaren zestig zijn eruit. Het is tijdloos geworden. En het is een autobiografisch boek. We zijn op Texel geweest en hebben Wolkers’ tuin en kunstwerken gezien, maar tijdens het repeteren komen we steeds meer los van het boek en van Wolkers. We maken het verhaal van onszelf. Het thema van verliefdheid en elkaar kwijtraken is natuurlijk universeel. De pijn van Erik als zij hem verlaat en ziek wordt, roert mij heel diep.’ Ali beaamt: ‘Het boek wordt altijd meteen geassocieerd met vieze vunzige seks, maar het is eigenlijk een heel mooi verhaal over verscheurend liefdesverdriet.

Kuttenknopje
Toch is die seks wel een essentieel onderdeel van het verhaal. Op welke manier zit de seksuele vrijheid uit het boek in de voorstelling?
Chris: ‘De voorstelling is een vertelling. We reconstrueren samen de relatie van Olga en Erik en doen eigenlijk nooit letterlijk wat we zeggen. Dus ook de expliciete seks wordt verteld. Het is een woordenspel waarmee Erik en Olga elkaar aftasten en ontdekken.’ Ali vult aan: ‘De seks heeft in hun relatie elke keer een andere functie. Dát spelen we, met woorden als glibberige eikel en kuttenknopje. Het gaat niet om de platheid van seks maar om de speelsheid en betekenis ervan. Soms is de seks verleiding en soms een manier om een rotgevoel kwijt te raken. We laten juist de veelzijdigheid zien. Seks is niet alleen maar gevaarlijk of porno, het is vooral gewoon één vet spannend avontuur.’

Onbevangenheid
De voorstelling gaat ook over de invloed van ouders. Erik ziet Olga’s moeder als het ‘gif’ dat Olga ertoe heeft gebracht om hem te verlaten. Is het belangrijk om los te komen van de invloed van je ouders?
Ali: ‘Wat er tussen Olga en Erik misgaat, is dat Olga klem komt te zitten tussen de opvattingen van haar ouders en de levensstijl van Erik. Ze durft niet helemaal te kiezen om een ander leven te gaan leiden dan haar ouders. Ik herken wel een soort schuldgevoel ten opzichte van je ouders voor het feit dat jij de dingen anders doet dan zij. En dan kom ik uit een warme familie die vierkant achter me staat, niet uit het beklemmende milieu van Olga.’
Chris: ‘De burgerlijkheid van Olga’s ouders in Alkmaar vertroebelt de onbevangenheid van hun liefde. Maar de boodschap van Olga’s moeder dat je zonder opleiding en werk op den duur geen al te comfortabel leven kan leiden is natuurlijk niet alleen maar onzin. Dat is een reëel dilemma. Ik denk dat dat ook wel een angst is die past bij onze leeftijd. Je wil niet dat de burgerlijkheid van een serieus leven de vleugels van je onbevangenheid weg slaat.’

Maniakale verliefdheid
En hoe zit het met die allesbeheersende verliefdheid? Is dat een ideaal? Of is zo’n heftige verliefdheid gedoemd om te mislukken?
Ali: ‘Ik kan mij heel goed de heerlijkheid van zo’n maniakale verliefdheid voorstellen. Maar ik denk dat het uiteindelijk niet vol te houden is. Er zit heel weinig ruimte in.’ Chris gaat verder: ‘Erik ziet Olga niet echt. Hij ontkent alles wat met ‘Alkmaar’ en haar afkomst te maken heeft. De voorstelling laat heel mooi zien dat verliefdheid ook een eenzaam gevoel is. Je hebt een prachtig beeld van de ander, maar dan blijkt dat beeld toch een beetje grijzer te zijn dan je dacht. Erik weigert dat te zien.’

Donderdag 4 april in De Naald. Klik hier voor meer informatie en kaarten. 

Actueel

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.