Bekroond toneelstuk The Mountaintop naar Nederland

Ma 17 september 2018

Het toneelstuk The Mountaintop – in Amerika al een grote hit – is nu eindelijk te zien in Nederland. Acteur Dennis Rudge kruipt in de huid van niemand minder dan Martin Luther King en laat zo de mens achter de legende zien. 16 november in De Naald

Monter vertelt Dennis Rudge (57) over de lange aanlooptijd van The Mountaintop, het toneelstuk waarin hij, samen met Joy Wielkens, het leven van dr. Martin Luther King laat zien. The Mountaintop vertelt over de dominee en mensenrechtenactivist die vrede en gelijkheid tussen mensen predikte. Hij heeft net de speech van zijn leven gegeven – “I’ve been to the mountaintop” – en zit vermoeid in een groezelige motelkamer in Memphis. Daar ontmoet hij een mysterieus kamermeisje dat hem confronteert met zijn successen en tekortkomingen. Het stuk speelt zich af op de avond van 3 april 1968. In werkelijkheid werd Martin Luther King de volgende dag op het balkon van het Lorraine Motel neergeschoten. Hij stierf in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Dit jaar, zijn vijftigste sterfjaar, is een mooie aanleiding om The Mountaintop te spelen.

Plassen met open deur
Rudge: “Het gaat over een man die we allemaal kennen, in Amerika is hij bijna heilig verklaard. Maar hier zien we juist zijn menselijke kant. Zijn onzekerheden, zijn worstelingen, zijn eenzaamheid en tegelijkertijd de droom die hij heeft en wil realiseren. Zijn ambities komen aan bod en zijn twijfels. Maar hij wordt ook geconfronteerd met zijn sterfelijkheid. En dat allemaal in twee uur, haha. Het is een beetje een sprookjesachtig verhaal, heel fantasierijk. Bedoeld om de andere kant te laten zien van iemand wiens uitspraken zo beroemd zijn geworden. Dat heeft de schrijfster, Katori Hall, heel goed opgeschreven vind ik.” In 2009 ging het stuk in Engeland in première en Hall kreeg er een Olivier Award voor. In Amerika, waar het stuk in 2011 in première ging met Hollywoodgrootheden Samuel L. Jackson als Martin Luther King en Angela Bassett als het kamermeisje, werd het stuk gemengd ontvangen. Rudge moet lachen: “Katori Hall laat dingen zien in het stuk van King die Amerikanen liever niet zagen. Ze vonden het bijvoorbeeld heel ongepast dat hij op een bepaald moment met de deur open staat te plassen. Het is een inkijkje in zijn leven! Als iemand dan even naar het toilet gaat en de deur open laat…ja, eh, dan is dat zo.” De kritieken waren dus gematigd, maar The Mountaintop groeide al snel uit tot een publiekslieveling die tot op de dag van vandaag veel gespeeld wordt.

De enige zwarte jongen
Dennis Rudge heeft al een lange en imposante acteercarrière achter de rug. Hij speelde bij onder meer bij Toneelgroep Amsterdam en het Nationale Toneel. Ook op televisie is hij regelmatig te zien in o.a. Flikken Maastricht en onlangs in Zuidas en Smeris. Dat hij naar de Toneelschool zou gaan was allerminst plan A. “Nee, ik wilde vroeger bouwkundig tekenaar worden en op een architectenbureau werken. Ik moest een stageplek vinden en dat lukte niet. Vanwege mijn huidskleur? Wie zal het zeggen... Ik voelde wel dat er iets niet klopte en werd gedwongen na te denken over de situatie. Dat vond ik moeilijk, maar ik wist ook: ik wil hier niet voortdurend tegenaan lopen. Dus ik ben gestopt. Iedereen dacht dat ik gek geworden was, haha. Via een dramaworkshop van Dave Schwaab belandde ik bij het Ro Theater en een jaar later zat ik op de Toneelschool in Amsterdam. Mijn familie zei: huh?! Surinaamse mensen begrepen toentertijd – ik heb het over eind jaren ’80 – niet dat het een volwaardig beroep was. Op de Toneelschool was ik in die tijd de enige zwarte jongen. Nu zie je gelukkig veel meer donkere acteurs.”

Menselijkheid
Hoe bereidt Rudge zich voor op zijn rol? Het zal niet makkelijk zijn om in de huid te kruipen van iemand die zo beroemd is... “Ik benader Martin Luther King vanuit zijn menselijkheid. Hij is op een voetstuk geplaatst door mensen die zijn speeches hoorden, die hoop putten uit de woorden die hij sprak. Het is als een plantje dat water krijgt: daar wil je meer van, want je groeit ervan, van binnen. Hij had een enorme drive, dat is de ingang. Hij accepteerde een eenzaam leven, pijn en verdriet omdat hij wist dat het voor een hoger doel was. Ik voel diezelfde drive, ik heb ook dingen opzij gezet om nu deze rol te kunnen spelen. Omdat ik in dit stuk geloof. Ik heb naar zijn speeches geluisterd en gekeken hoe hij praat en wat hij doet. Maar ik wil hem niet imiteren. Dat kan ook niet, want ik heb mijn eigen lichaam en stem, mijn ritme van spreken. Hij was een domineeszoon, het prediken is hem met de paplepel ingegoten. Een echte redenaar was hij en dat neem ik natuurlijk wel mee.”

Moeder uitgehoord
De vraag is natuurlijk waar Katori Hall zich als schrijfster op baseerde toen ze aan The Mountaintop begon. Er zitten elementen uit de werkelijkheid in – King was inderdaad in die motelkamer en werd de volgende dag vermoord – maar wat zich in die kamer heeft afgespeeld, weet niemand. Of toch wel? Rudge vertelt: “De moeder van Katori is om de hoek van het Lorraine Motel opgegroeid, zij heeft ook in de betogingen van dr. King meegelopen. Dus ze heeft haar moeder uitgehoord over die tijd en over Martin Luther King; het kamermeisje in het stuk is daarop geïnspireerd. Maar daarna heeft Katori de artistieke vrijheid genomen om er haar eigen draai aan te geven.” Dat geeft The Mountaintop een bijzondere glans, het publiek zit als het ware opgesloten in twee realiteiten: de theaterrealiteit en de loop van de geschiedenis die we kennen. “Je wordt onherroepelijk meegenomen, het is een hele bijzondere theaterervaring met een verhaal dat raakt.”

Vrijdag 16 november in De Naald. Klik hier voor meer informatie en kaarten. 

Actueel

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.